Araştırmacı, Yazar

ANASAYFA
BİZE ULAŞIN
AMACIMIZ
KUR'AN DİNLE
KİTAPLARIMIZ
DERS VİDEOLARI ARŞİVİ
NOT DEFTERİ
Yedi sınıf insan vardır ki, Allah onları hiçbir gölgenin bulunmadığı kıyâmet gününde kendi gölgesinde gölgelendirecektir...

 

 


YEDİ SINIF İNSAN VARDIR Kİ, ALLAH ONLARI HİÇBİR GÖLGENİN OLMADIĞI KIYÂMET GÜNÜNDE, KENDİ GÖLGESİ ALTINDA GÖLGELENDİRECEKTİR:

Ebû Hüreyre radıyallâhu anh'den rivâyet edildiğine göre, Peygamber aleyhisselâm şöyle buyurdu:

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : سَبْعَةٌ يُظِلُّهُمُ اللَّهُ فِى ظِلِّهِ يَوْمَ لاَ ظِلَّ إِلاَّ ظِلُّهُ : الإِمَامُ الْعَادِلُ، وَشَابٌّ نَشَأَ فِى عِبَادَةِ رَبِّهِ، وَرَجُلٌ قَلْبُهُ مُعَلَّقٌ فِى الْمَسَاجِدِ، وَرَجُلاَنِ تَحَابَّا فِى اللَّهِ اجْتَمَعَا عَلَيْهِ وَتَفَرَّقَا عَلَيْهِ، وَرَجُلٌ طَلَبَتْهُ امْرَأَةٌ ذَاتُ مَنْصِبٍ وَجَمَالٍ فَقَالَ إِنِّى أَخَافُ اللَّهَ‏.‏ وَرَجُلٌ تَصَدَّقَ أَخْفَى حَتَّى لاَ تَعْلَمَ شِمَالُهُ مَا تُنْفِقُ يَمِينُهُ، وَرَجُلٌ ذَكَرَ اللَّهَ خَالِيًا فَفَاضَتْ عَيْنَاه . مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ .

"Şu yedi kişiyi Allah Teâlâ, kendi gölgesinden başka bir gölgenin olmadığı bir günde kendi gölgesinde gölgelendirecektir:

1- Âdil yönetici,

2- Rabbine ibâdet ederek yetişen genç,

3- Kalbi mescidlere bağlı adam,

4- Birbirlerini Allah için sevip; buluşmaları da ayrılmaları da Allah için olan iki adam,

5- Makam ve güzellik sahibi bir kadının kendisini zinâya davet etmesi durumunda "Ben Allah'tan korkarım" diye cevap veren kimse,

6- Sağ elinin infâk ettiğini, sol eli bilmeyecek kadar gizli sadaka veren (hayır ve hasenâtta bulunan) kimse,

7- Yalnız başına iken, Allah’ı andığı zaman gözleri dolan kimse." (Buhârî, Ezân, 36, [660]; Zekât, 16, [1423]; Hudûd, 19, [6806]; Müslim, Zekât, 91, [1031]; Tirmizî, Zühd, 53, [2391]; Nesâî, Âdâbu'l Kudât, 2, [5380]; Ayrıca Bkz: Buhârî, Zekât, 13, [Bâb Başlığında]; Rikâk, 24, [6479]; Muvatta’, Şa’r, 14)

Hadîste geçen "zıllullâh: Allah'ın gölgesi" ifadesi; Başka bir Hadîs'te geldiğine göre, "Allah'ın arşının gölgesi" anlamındadır. Allah için bir gölge düşünülemez. Gölgeden kastın; ikrâm, himâye ve koruma olduğu da söylenmiştir.

Bu Hadîs'te sayılan yedi sınıf için büyük bir müjde vardır. Bu sınıftaki insanların yaptıkları bu güzel vasıflar örnek alınmalıdır. Câhiliyye toplumlarında genelde bu yedi hasleti görmek çok zordur. İnsanlar arası ilişkilere beşerî ahlâklar yön vermektedir. Bu nedenle her nerede yaşarsak yaşayalım, Hadîste zikredilen bu sıfatların zıddı olan fenalıkları değil, Allah ve Rasûlünün övdüğü ve emrettiği sıfatları kuşanmayı en büyük fazilet bilmeliyiz. Çünkü Müslümanın amacı; başkalarını değil, kendisini yaratan Allah'ı razı etmektir. Müslüman en çok Allah'ı sevmelidir ve Allah'ın sevdiği kimselere muhabbet beslemelidir. Allah'ın yasakladığı tüm haramlardan da "mehâfetullâh,  mehâbetullâh: Allah korkusu" sebebiyle sakınmalıdır. Allah'ın her yerde kendisini gördüğünü asla unutmadan yaşamalıdır. Gerek insanlara zulmetme ve gerekse nefsine zulmetme noktasında daima Allah'ın azabından ve O'nun sevgisini kaybetmekten korkarak dikkatli hareket etmelidir. İnsanların ve nefsin fena istekleri karşısında sürekli, "innî ehâfu’llâh: Ben Allah'tan korkarım" diyerek uzak durmalıdır.

Hadîsimizde kimler övülmekte ve müjdelenmektedir, kısaca göz atalım.

1- Âdil imam, adâletli devlet başkanı: Allah'ın hükmü ile hükmeden, Allah'ın indirdiklerinden bir tanesinden bile taviz noktasında zulme sapmayan, insanlara hükmederken Allah'ın belirlediği hak ve adâlet çizgisinden dışarı çıkmayan Müslüman devlet reisi. Zulüm herkesten ziyade idârecilerde çirkin durur. Zira fert bir kişiye zulmeder, idâreci binlerce kişiye zulmeder. Zulmünün umûmîliği açısından zâlim idârecinin zulmü, zâlim bir avamın zulmünden daha şiddetlidir. Bu nedenle bir Hadîste geçtiğine göre, zulmeden Müslüman idâreciye karşı hakkı söylemek büyük cihâd ya da en faziletli cihâd olarak nitelenmiştir:

 أَفْضَلُ الْجِهَادِ كَلِمَةُ عَدْلٍ عِنْدَ سُلْطَانٍ جَائِرٍ 

"En efdal cihâd; zâlim bir sultanın yanında adâleti (hakkı, gerçeği) söylemektir." (Ebû Dâvûd, Melâhim, 17, [4344]; İbni Mâce, Fiten, 20, [4011]; Bkz: Tirmizî, Fiten, 13, [2147]; İbn-i Mâce, Fiten, 20, [4012]; Nesâî, Bey’at, 37, [4209])

Müslüman olmasına rağmen, ara sıra zulmeden bir idâreciye nasihat etmek bu denli önemli ise, tamamen küfür ile hükmeden idârecilere hakkı teblîğ etmek kim bilir ne kadar önemlidir.

2- Rabbine ibâdet ederek yetişen genç: Gençlik yıllarından itibaren Allah'a ibâdet ederek gelişen ve yaşlanan bir adam da, gıpta edilecek bir vasfın sahibidir. Kendi emsallerinin, nefs, şehvet, oyun, eğlence ve boş işlerle zaman öldürdükleri bir zamanda Allah'tan gâfil olmamak, övülecek hasletlerdendir. Ağaç yaşken eğileceği için, gelişme çağında İslam üzere serpilen bir genç, ileriki hayatında da sağlam bir iman ve ibâdet üzere yaşayacak ve inşâAllah, iman ve teslimiyet üzere Allah'ın huzuruna varacaktır. Ve Rasûlullah'ın bu Hadîsinde müjdelediği İlâhî lütfa mazhar olacaktır.

3- Kalbi mescidlere bağlı bir Müslüman: Kalbi hep takva mescidlerinde cemaatle namaz kılma arzusuyla dolu bir Müslüman. Bu kimsenin kalbi sanki mesciddeki kandil, halı, seccâde vb. eşyalar gibi sürekli orada asılı bulunmaktadır. Gönlünü mescidlere vermiş bir insan. Onun sevgiden anladığı şey; gönlünü fanilere kaptırmak değildir. Sevgi; Allah'a secde etmektir, namaz kılmaktır, yaratana kulluk etmektir ve kendini Allah'ın dinine adayarak yalnızca Rabbu'l Âlemîn'in iradesi önünde eğilip, yalnızca O'na secde etmektir. İşte gerçek sevgi budur! Sevgili insan da bu şuurda olan mü'mindir. Kalplerimizi secde, namaz, Allah'a kulluk ve sadece O'na teslim olma hakikati dışındaki geçici dünyevî menfaatlere işgal ettirmeyelim. Kalbimizi, bize o kalbi verene verelim. "Gönlüm sende, kalbim sende" dediklerimize dikkat edelim. Allah, kalpleri adeta bir kandil gibi mescidlerde asılı duran mü'minleri övmektedir. En değerli varlığını Allah'a kulluğa teslim etmek. Kalbi, O'na vermek; işte bu sıdk'ın zirvesidir. İşte bu şekilde olan kardeşlerimiz, sevgi muallimleridirler.

4- Birbirlerini Allah için sevip; buluşmaları ve ayrılmaları Allah için olan iki adam: Bunu açıklamak gerçekten zordur. Neden, derseniz; çünkü günümüzde örnekleri azalmıştır! Oysa bu, ne kadar güzel bir yaşam tarzıdır. Yaşama anlam kazandıran ulvî bir sosyalitedir. 'Sosyalleşmek' denen kelimenin görsel bir tanımıdır. Allah için sevmek, Allah'tan kaynaklanan bir sevgi sebebiyle, bir kimseyle birlikte olmak, Allah rızası için o kişiyle bir araya gelmek ve ayrılmak... Bazıları bunu basit sanırlar; bunu yata yata, hiç çaba göstermeden başarmak kolay olsa idi, mutlu yedi sınıfın içinde bu vasıf sayılmazdı. Nefsin arzularına 'dur' diyemeden bunları yapmak, dünyanın en zor işlerindendir. Demek ki her Müslüman'da bu güzel hasletin mâkes bulduğunu söylememiz zordur. Hele de günümüzde insanların tezgâh, dükkân, iş, güç, dünyalık, menfaat peşinde âdeta gölge gibi koşturdukları bir zamanda bu sınıf insanların azlığı ve az olsalar da Müslümanların en faziletlisi oldukları ma’lûmdur. Siz, bugün Allah için falan kardeşim ile şu hayırlı işi yapayım, ayrılınca da yarın şu hayırlı işi gerçekleştireyim diyerek, devamlı sûrette yani dökme suyla dönen değirmen misali olmadan, adeta otomatiğe bağlamışçasına her hayırlı işte öne çıkan, Allah için bir işi bitirince diğerine yönelen Müslümanlar gördünüz mü? Ha, bu amel farz-ı kifâye değildir, hatırlatalım! Birkaç gariban Müslümanı bu ameli yaparken görüp de, bu, bize de yeter, biz gitmesek de, yapmasak da, gönlümüz Müslümanlarla diyerek kulluk sorumluluklarından kaytarılamaz! Az önceki soruya şimdi cevap verebiliriz! Vâkıa ortada değil mi? Bu konuda saatlerce konuşsak, konuşmalarımız özetin özeti bile sayılmaz. Allah, hallerimizi ıslâh etsin.

5- Makam ve güzellik sahibi bir kadının kendisini zinâya davet etmesi durumunda "Ben Allah'tan korkarım" diye cevap veren mü’min: Bu, imtihanların en çetinlerindendir. Bir kadın hem mevki sahibi hem de güzel olacak ve onun zina teklifini bir Müslüman, sırf Allah korkusu sebebiyle geri çevirecek. Bu, imandan kaynaklanan ne güzel bir ameldir. Aynen Yûsuf aleyhisselâm'ın, Aziz'in karısının teklifini geri çevirdiği gibi (Yûsuf: 23). Zinânın ve ahlâksızlığın yaygınlaştığı bir dünyada bu övülen ahlâk ile ahlâklanmaya insanlığın ne kadar da çok ihtiyacı vardır. Sevgili yapmanın, flört etmenin, karşılıklı rıza ile zina etmenin, ihtilat ve teberrüc'ün, 'modern medeniyet, çağdaşlık, ilericilik' sanıldığı bir dünyanın insanları için, Hadîsteki bu ifade aslında büyük bir tehdittir. Zira her müjdenin bir de tehdit boyutu vardır.

6- Sağ elinin verdiğini sol elinin bilemeyeceği kadar gizli sadaka veren kimse: Bu sözü işitince bence, biri bana mı seslendi diye hemen başımızı kaldırıp konuya muhatap olmalıyız. Rasûlullah, sağ elinin verdiği sadakayı sol elinden dahi saklamayı emrederken, bugün sadaka veren insanların verdikleri sadakaları hem sağlarındaki hem de sollarındaki herkes duymaktadır. Hangi amaçla olursa olsun, Allah için verdiğiniz sadakayı başkalarının yanında söylemeyin. Müslümanları müjdeleyici olan bu vasıf bugün itibariyle neredeyse kaybolmuş vaziyettedir. En cömert sanılan kimseler bile genelde veya bazı zamanlarda "ihsânının mevcudiyeti kendisinden menkûl" şekilde yaptıkları iyilikleri sayıp dökmektedirler. Şu cümleye dikkat edin. Bir kimse için "şu adam cömerttir" demek kolaydır ama "şu adam riyâsız cömerttir" demek çok zordur. Zira bir kimse cömert bilinebiliyor ama "bu adam asla gösteriş yapmaz" denilemiyor. Unutmayalım ki, Kitâb ve Sünnete göre, riyâ, ezâ (eziyet etme), menn (başa kakma) ; sadaka ve iyilikleri iptal eder (Bakara: 263, 264). Bu nedenle öyle sadaka verin ki, bırakın sağınızdaki ve solunuzdakileri, kendi sağ yanınız bile bunu bilmesin. Yaptığınız sadakaları kendinizden dahi saklayın. Bu nasıl mı olacak? O kadar çok sadaka verin ki, kime ne verdiğinizi unutun. Hatırladıklarınız olursa da, daha hayırlı başka bir mevzuya geçin; ama asla şeytanın kışkırtmasıyla, o meseleye girmeyin! Ne dilinizle, ne fiilinizle ne de hâl ve hareketlerinizle, sadakalarınızı hatırlatmayın! Aksi takdirde bu yaptığınız riyâ ve ezâ olacaktır ki, o da, sadakalarınızı yok edecektir ve size riyâ'nın ve eziyet etmenin günahını yükleyecektir. Şeytan sizin cehenneme gitmenizi istemektedir. Şeytana yardımcı olmayın ve sadaka verirken de, verdikten sonra da Allah'tan gâfil halde bulunmayın. Verdiğinizi Allah için verdiyseniz susun, şurada burada anlatmayın; hele de sadaka verdiğiniz kişinin yüzüne çarpmayın veya onun bir amelini beğenmeyince, ona, bunu hatırlatmayın. Böyle yaparsanız, buna 'başa kakma' denir ki, bu da sadakaları yok eder!

7- Yalnız başına iken, Allah’ı andığı zaman gözleri dolan kimse: Yalnız başına bulunduğu mekânlarda Allah'ı zikrederek, gözleri pınar gibi kaynayan ve gözlerinden yaşlar akan kimsenin bu amelinin karşılığı, Allah katında büyüktür. Bu amelde samimiyet vardır. Gösterişten uzak olarak sadece kendi vicdanı ile Allah huzurunda Allah'a olan sevgi ve bağlılığının göstergesi olarak gözlerinden yaşlar akan bir kimsenin o gözyaşları, onun kalbindekine şâhidlik edecektir. Allah için akıtılan gözyaşı, Allah yolunda çile ve çabalar karşılığında akıtılan ter, Allah yolunda dökülen kan, Allah'ın Dini'ni teblîğ ve ta'lîm uğrunda kullanılan mürekkep; Allah'ın mü'min kullarının sâlih amellerinin şâhidleridirler, inşâAllah.

Bu Hadîs’te üslup olarak sadece erkekler zikredilmiş olsa da, bu anlatılan hususlarda kadınlar da erkeklerle ortaktırlar. Ancak devlet başkanlığı bunun dışındadır. Bunun yanında, çoluk çocuğu bulunan ve onlara adâletle davranan kadınlar, bu anlamda “âdil yönetici” kapsamına girerler. “Kalpleri mescidlere bağlı kimse” hususunda da kadınlar farklıdırlar. Çünkü kadınların evlerinde namaz kılmaları, mescidde namaz kılmalarından daha hayırlı ve daha efdaldir. Bunun dışında Hadîs’te her meselede kadınlar ile erkekler müşterektirler. Hatta erkeği zinâya davet eden kadın hususunda bile ortaktırlar. Çünkü bir kadının, yakışıklı ve makam sahibi bir genci bu çirkin fiile davet etmesi düşünülebilir. Bu durumda o genç de, aynen Hz. Yûsuf gibi, bu davete icâbet etmekten Allah’a sığınmalı ve Allah’tan korkmalıdır.

Bu yedi sınıf insanlardan olmayı dileriz.

Yusuf Semmak

Bağlantı | kategori: HADİS | tarih: 04/12/2013 | Yorum(3) | Yorum yaz
Yusuf Semmak+ Ayrıca Hadîs'in açıklamasında da biraz önce yaptığımız açıklamayı paylaşımı yaparken kısaca ifade etmiştik...

Okuyunuz:

…Hadîste geçen "zıllullâh: Allah'ın gölgesi" ifadesi; Başka bir Hadîs'te geldiğine göre, "Allah'ın arşının gölgesi" anlamındadır. Allah için bir gölge düşünülemez. Gölgeden kastın; ikrâm, himâye ve koruma olduğu da söylenmiştir…
tarih: 07.01.2021
Yusuf SemmakGüzel bir yorum. Fakat biraz açıklama gerektiriyor. Bu sebeple kısaca açıklama yapalım…

Hadîs'in metninde "arş" kelimesi hiç geçmiyor.

Hadîs'in orijinali:

سَبْعَةٌ يُظِلُّهُمُ اللَّهُ فِى ظِلِّهِ يَوْمَ لاَ ظِلَّ إِلاَّ ظِلُّهُ

Ve anlamı:

"Şu yedi kişiyi Allah Teâlâ, kendi gölgesinden başka bir gölge olmayan bir günde kendi gölgesinde gölgelendirecektir."

Biz bu Hadîs'in te'vîli hususundaki ihtilâflara girmeden, aynen Rasûlullah aleyhisselâm'ın dediğini tekrar ettik. Fakat müteşâbih beyânlarda ve sıfatlarda teşbîh ve tecsîme gitmeden, Allah’ın kelime ve sıfatlarını iptal de etmeden, Allah’ın murâdına ve şânına lâyık şekilde isbât ederiz. Bu, başta Ashâb-ı Kirâm’ın akîde, menhec ve metodudur. Yeter ki, Allah’ı cisimlendirmeyelim ve mahlûkâta benzetmeyelim!

Kısa Açıklama:

Hadîs'te, "kendi gölgesinde" anlamında فِى ظِلِّهِ ve "kendi gölgesinden başka" anlamında إِلاَّ ظِلُّهُ geçiyor. Cümlenin fâili/öznesi de Allah Azze ve Celle'dir.

Bazı âlimler, bu kelimelerdeki "gölge" anlamındaki "zıll" kelimesinden sonra "arş" kelimesi takdîr ederek, Hadîs'e فِى ظِلِّ عَرْشِهِ "arşının gölgesinde" anlamına gelecek şekilde anlam vermişlerdir ve bu şekilde bir anlamı destekleyen Hadîs de mevcuttur. Buradaki Hadîs'in orijinal metninde ise "arş" kelimesi bulunmamaktadır.

Kâdî Iyâd rahımehullâh, bu Hadîs'te Allah'a gölge izâfesinin mülkiyet ifâde eden bir izâfet olduğunu söyler.

Bazı âlimler ise, buradaki gölgeden maksadın; "cennetin gölgesi" veya "ikrâm, himâye ve o esnadaki hoşlanılmayan şeylerden korunmak" olduğu biçiminde de te'vîller yapmışlardır. Yoksa buradaki gölge güneş gölgesi değildir. Kâdî Iyâd, gölgenin arşa izâfesinin ise, bu husustaki te'vîller arasında en uygunu olduğunu ifade eder. Allah en iyi bilendir.
tarih: 07.01.2021
metinhadiste gecen Gölge Arsin gölgesidir.
Allah azze ve Celle cisim olmaktan munezzehtir dolayisiyla o golge Arsin golgesidir.
tarih: 20.12.2020
YORUM YAZINIZ
İSMİNİZ

E-Posta (Gizli)

Web siteniz

Yorumunuz

Güvenlik kodu
08.12.2024Pazar
Son Konular .: NASİHATLER 17
.: 115- Ebu Hanife Hakkında | Yusuf Semmak
.: 114- Arapça Test Çözümleri – Tesniye'nin (İkilin) İ'rabı | Yusuf Semmak
.: 113- Kur’an Okuma ve Öğretme Karşılığında Ücret Almak, Ölüler için Kur’an Okumak ve Rukye Bahsi - PÇMO – 44
.: NASİHATLER 16
.: 112- Peygamberin Kabrini ve Diğer Kabirleri Ziyaret ve Ölülere Nelerin Fayda Vereceği - PÇMO – 43
.: Muhtelif Konularda Kısa Kısa - 7
.: 111- Kâfir Olarak Ölenlere, Dünyadaki İyi Amelleri Fayda Sağlamaz! | Yusuf Semmak
.: 110- Benim Babam da Senin Baban da Ateştedir! | Yusuf Semmak
.: 109- Hz. Ömer’in Hılâfeti Devrinde Bir Adamın Hz. Nebî'nin Kabrine Gelip Onunla Tevessül Etmesi – 42
.: 108- İman Edip Müslüman Olmak Tertemiz Bir Sayfa Açmaktır! | Yusuf Semmak
.: 107- Peygamberimizin Kabrini Ziyaret Meselesi – Putperest Çağlarda Müslüman Olmak – 41
.: 106- Zamanın Önemi ve Su Gibi Akan Ömür! | Yusuf Semmak
.: 105- Mü’min Sabahlayıp Kafir Akşamlamak veya Mü’min Akşamlayıp Kafir Sabahlamak! | Yusuf Semmak
.: 104- Tarihte Putperestlik Nasıl Başladı? - Putperest Çağlarda Müslüman Olmak – 40
.: 103- Müslümana Sövmenin ve Onunla Savaşmanın Hükmü Nedir? | Yusuf Semmak
.: 102- Türbe ve Kabirleri Ziyaretin, Bid’at Olan Tevessülle İlişkisi – Putperest Çağlarda Müslüman Olmak – 39
.: 101- Münafıkların Özellikleri Nelerdir? | Yusuf Semmak
.: 100- Müslümanı Tekfir Eden Kimsenin Durumu Nedir? | Yusuf Semmak
.: 99- Tevessülün Anlamı, Kısımları ve Bid’at Olan Tevessül – Putperest Çağlarda Müslüman Olmak – 38
.: 98- Ehl-i Kıble Kime Denir? | Yusuf Semmak
.: 97- Hz. Yusuf’un Mısır’daki Konumu (3) – Putperest Çağlarda Müslüman Olmak – 37
.: 96- Bir Mezhebe Uymak Zorunda mıyız? | Yusuf Semmak
.: 95- Hz. Yusuf’un Mısır’daki Konumu (2) – Putperest Çağlarda Müslüman Olmak – 36
.: 94- Hz. Yûsuf’un Mısır’daki Konumu (1) – Putperest Çağlarda Müslüman Olmak – 35
.: 93- Ru'yetullah (Allah'ın Görülmesi) Meselesi | Yusuf Semmak
.: 92- Allah’tan Başka Kanun Koyucu Yoktur! (2) - Putperest Çağlarda Müslüman Olmak – 34
.: 91- Allah’tan Başka Kanun Koyucu Yoktur! (1) – Putperest Çağlarda Müslüman Olmak – 33
.: 90- Hz. İbrahim’in Nemrud’a, Babasına ve Kavmine Tebliği – Putperest Çağlarda Müslüman Olmak – 32
.: 89- Allah ve Mahlukat İlişkisi – Putperest Çağlarda Müslüman Olmak – 31
.: 88- O Büyük Mahkeme'de! (Şiir)
.: 87- İmanın Artıp Eksilmesi Meselesi ve Ehl-i Kıble Kimdir? – Putperest Çağlarda Müslüman Olmak – 30
.: 86- Peygamberimiz İslam’a Davet Metodu – Putperest Çağlarda Müslüman Olmak – 29
Son Yorumlar
misafir
Good blog post. I certainly appre
Oğuzhan
Admin çok teşekkürler.
İsmail
Yüce ALLAH cc razı olsun sizden h
Yusuf Semmak
Ve aleyküm selâm kardeşim. Tâbi
Bekir Yetginbal
Canım kardeşim selamualeykum GÜN
Bekir Yetginbal
Ey Rabbim bu kulunun gayretlerini
Mahmut
Selamünaleykum Yusuf peygamberin
Ufuk
Çok güzel
Şeyma
Bu nadide soru ve cevapları için
Ahmet
Doyurucu bir yorum Teşekkürler
Yusuf Semmak
Son mısralar/dizeler hep "Lâm" ha
Baraa
Bence çoooook güzel bir site
ali
İlmî Arapça Sayfası http://www
ali
Faydalı Bir Maksud Programı http
ali
Faydalı Bir Emsile Programı http
Yusuf Semmak
BU DERSTE İŞLENEN BAŞLICA MEVZULA
Derya Atan
Ağzınıza, yüreğinize sağlık hocam
Firdevs Sevgi
inş güzeldit.
misafir
⭐⭐⭐⭐&
mustafa
Abi çook teşekküür ederim
Medine
Cenetin kapısın geçmek istiyom
Yusuf Semmak
Namazda Salli-Bârik okurken, Peyg
Yusuf
Allah razı olsun hocam çok anlaşı
Yusuf Semmak
Saçınızı erkeğe kestirmediğiniz,
Meryem
Verdiğiniz bu bilgiler için çok t
Yusuf Semmak
+ Ayrıca Hadîs'in açıklamasında d
Yusuf Semmak
Güzel bir yorum. Fakat biraz açık
metin
hadiste gecen Gölge Arsin gölgesi
Rüya
Çok teşekkür ederim
Şule
Çok teşekkürler
sadullah demircioğlu
abdullah bin mesud (r.a.) ‘’sakın
Yusuf Semmak
Bir kardeşimiz, selâmdan sonra; “
Yusuf Semmak
EVET, YİNE SİGARA! Bugün piyas
© 2012 YUSUFSEMMAK.COM